Dialog tahun 1998 :
Emak : Along baca buku UPSR dah dekat.
Saya : ala mak ni baru permulaan...nanti PMR dengan SPM baru tentukan dapat masuk U ke x...

Emak memang paham sangat anak dia yang satu ni.  Pasrah je la...sebaba saya pada usia 12 tahun merupakan seorang kanak-kanak perempuan yang tak lekat kat rumah.  Pantang lepa, sedar-sedar dah pergi jerat burung.  Tak pon dekat-dekat mak nak balik kerja, barulah saya balik dengan berbekal ikan ditangan.  Hidup macam tak boleh ditahan-tahan, dah macam orang nomad lah pulak.  Emak dengan abah pon pening.  Risau saya jadi tomboi.  Mujurlah dah besar ni jalan pon boleh ayu-ayu gitu...hahaha....

Dialog tahun 2012
Emak : Ti, buku dah baca? semua dah faham?
Saya : Ti hang baca buku ke belom...asyik ngadap lappy je...tak dapat 5A siaplah!
*kakak sulung memang kalau bercakap macam dia dapat 5A UPSR dulu...padahal cukup-cukup makan saja.  Well kakak sulung kan....mmg cenggitu la...bercakap tu nak nampak bagus saja!


Dulu bila mak nasihat kita endah tak endah je.  Pentingkan pancing daripada emak.  Terfikir jugak, kenapalah mak risau sangat.  Saya yg nk exam ni rileks je.  Mak pulak yang kerisauan dia melambung tinggi.

Sekarang sy pulak yg berdebaran bila adik-adik nak exam.  Dasyat oh sekarang dah pandai ada rasa keibuan.  Dah pandai ambik jadual exam adik.  Dah pandai buat apa-apa yang patut masa adik exam.

Kalau kekal cenggitu haruslah jadi anak kesayangan mak abah :)

- Adikku sayang, semoga berjaya dunia dan akhirat....Ameen -

No comments: